Vad kan vi hjälpa dig med?
Användarvillkor
Information & användarvillkor
Visning av lokalen & utlämning av nyckel
Onsdagar kl. 17.30-18.30.
Uthyrning
Lokalen bokas och betalas online. Nyckelutlämning och visning av lokalen sker onsdagar 17.30-18.30. Om du vill avboka gör du det genom att kontakta Fräntorps Folkets hus via vår email info@frantorpshus.se.
Regler för hyresgäster
Vem får hyra lokal?
För att boka samlingslokal för fest eller andra ändamål behöver du vara 30 år eller äldre. Ansvarig vuxen/ledare/lärare ska vara närvarande. Du som hyr och den verksamhet som bedrivs ska respektera grundläggande krav om alla människors lika värde och rättigheter, med det menas FN:s allmänna förklaring om mänskliga rättigheter. Föreningar och grupper som hyr lokaler ska fungera enligt vedertagna demokratiska principer. Uthyrning får inte ske till organisationer, arrangemang eller aktiviteter som bedöms kunna ge en positiv hållning till bland annat våld, rasism, alkoholmissbruk eller missbruk av narkotika. Om annat är fallet har Folkets Hus rätt att ta bort bokningen.
Som hyresgäst ska du:
Kontrollera att innehållet i bokningsbekräftelsen överensstämmer med det du bokat och meddela eventuella fel omgående.
Läsa och följa ordningsreglerna (läs under rubriken Ordningsregler längre ner). Läsa informationen i e-tjänsten om lokalen/anläggningen du bokat för att få kunskap om vad som gäller för nyckelhantering. Ta kontakt med ansvarig för lokalen/anläggningen du bokat senast en vecka innan första bokningstillfället för att få information om eventuella specifika ordningsregler som gäller för just den lokalen/anläggningen.
Betalning
Du betalar enkelt via Swish eller bankkort. Om din bokning avser en tid längre fram än 3 månader finns möjligheten att istället erlägga en deposition på 50% av beloppet – kontakta oss i så fall eller besök oss under visningstiden så hjälper vi dig. Full betalning skall vara på vårat konto senast 7 dagar innan ditt bokade datum. Om du har hyrt av oss innan eller är företagskund finns även möjlighet att betala via faktura, månaden efter hyrestillfället. Kontakta oss för mer information. Fakturan ska betalas senast 30 dagar efter utskriftsdatum.
För sen eller utebliven betalning
Efter förfallodagen (sista dagen att betala) debiteras dröjsmålsränta med åtta procentenheter över gällande referensränta.
Vad gäller om jag vill avboka?
Alla avbokningar ska ske via kontakt med oss.
Vad kostar det om jag avbokar?
Det beror på hur tidigt du avbokar. Du får tillbaka hela bokningskostnaden om du avbokar fram till 2 veckor innan ditt event. Efter detta får man tillbaka halva den kostnaden.
Uteblir du som hyresgäst från bokad tid, utan att avboka, får ni betala den fulla kostnaden samt avgifter enligt prislistan.
Vi har rätt att säga upp bokade tider & ta bort möjligheten att boka
Detta gäller:
om du som hyresgäst inte dyker upp vid upprepade tillfällen då du bokat en lokal/ anläggning
om du som hyresgäst inte följer bokningsvillkoren och ordningsreglerna
vid utebliven betalning.
Ordningsregler
Som hyresgäst ansvarar du för att läsa de ordningsregler som gäller.
Det finns allmänna ordningsregler som gäller alla bokningar, och specifika för just den anläggningen du bokar.
Ordningsreglerna beskriver hur du får/inte får använda lokalerna. Om du bryter mot dessa regler måste du i vissa fall betala en ordningsavgift. Du hittar alla ordningsavgifter i prislistan. Som hyresgäst ska du känna till de säkerhetsanvisningar och bestämmelser som gäller. Du ansvarar för att bestämmelserna följs under den egna verksamheten av såväl aktiva som besökare.
Allmänna ordningsregler
- Lokalen/anläggningen får bara användas till det ändamål och den tid den bokats för.
- Ansvarig vuxen/ledare/lärare ska finnas tillgänglig på plats under den tid som deltagare är kvar i lokalen.
- Du får inte hyra eller låna ut lokalen i andra hand.
- Du är ansvarig och därmed skyldig att betala för skador på lokalen och inventarier som uppstår under hyrestiden.
- Du ska städa och i övrigt återställa anläggningen/lokalen till ursprungligt skick.
- Du ska omgående meddela om anläggningen/lokalen inte är i förväntat skick vid bokningstillfällets start. Om personal behöver iordningsställa lokalen efter uthyrningstillfället kommer den hyresgäst som senast hyrt lokalen att debiteras enligt
- ordningsavgifterna, om inte hyresgästen meddelat att anläggningen/lokalen inte varit i förväntat skick vid uthyrningstillfällets start.
- Du ska omgående meddela brister/felaktigheter som kan leda till olycka eller brand.
Övriga ordningsregler meddelas när du hämtar nyckeln.